"VÄNNÄS I VÅRA HJÄRTAN" 

 

 Hem
 Intresseföreningen
 Vännäsgården
 Bagarstuga
 Aktiviteter
 Fotoalbum
 Bo och leva
 Kultur och historia
 Nyheter

 

Hem » » Kultur och historia » » De första bilarna på Vännäs

De första bilarna på Vännäs

av Bengt Ingemar Nilsson

Jag vet inte säkert om Nils-Erik Nilssons T-Ford var den första bilen i byn. Nils-Erik kom från Isigål och var äldre bror till min farfar, Oskar Nilsson. Men det är troligt att det var så. Annars har jag hört att Ava-Djeil Erik var tidigt ute med bil. En annan tidig bilägare i byn var Silverlund i Kalix älv.

Nils-Erik var vid den här tiden på 1920-talet inköpsfaktor åt skogsbolaget Fortuna. Fortuna hade ett sågverk på en ö i Kalixälvens mynning. Bolaget gick senare i konkurs som så många andra sågverksbolag under 1920-talet. Nils-Erik behövde förmodligen bil i tjänsten.

En historia omkring Nils-Eriks bil var att den var svårstartad. Därför brukade gubbarna i byn hjälpa till och skjuta igång den. Ibland sköt dom så häftigt att Nils-Erik som hade svårt att hänga med och styra nästan for ner i diket.
- Ptroo, ropade Nils Erik åt gubbarna samtidigt som han bromsade.
Ptroo var ett ljud man använde för att få hästen att stanna.

När de så småningom fick igång bilen fick gubbarna som belöning åka en sväng på vägen mot Korpilombolo. När de återvände var de mäkta imponerade över farten.
- Telefonstolparna stod som pinnar i en finkam, som de uttryckte det.

Farfar berättade också att han vid något tillfälle hade gjort i ordning en flotte med sparrar som han flottade ned för älven till Kalix för att sälja den. Han var förmodligen inte ensam men jag minns inte att han berättade om några följeslagare. Vanligtvis så fick man promenera hem till Vännäs efter en sådan resa. Men den här gången kom Nils-Erik med sin T-Ford och hämtade farfar. Resan med bil från Kalix till Vännäsberget efter Kalixälven var en oförglömlig resa för farfar.

Resterna av Nils-Eriks bil låg nedanför Djeil vid den lilla bäcken när vi var små (1954 - 1955). Det var en rostig kaross utan skärmar och utan ram, en kaross av samma typ som min T-Ford, det vill säga en öppen. Den låg nedsjunken leran och vi brukade leka i den. Den försvann senare jag vet inte vart och hur. Av kaross modellen att döma så var den av årsmodell 1917 eller senare.

 

Körkort

Farfar Oskar berättade hur det gick till när Nils-Erik tog körkort. Uppkörning gjorde man i Övertorneå. I Övertorneå fanns även ett systembolag och det var tradition att när folk från Överkalix gjorde uppkörning skulle de ta en uppkörningssup. Som alla andra köpte Nils-Erik ett litet paket med brännvinsflaskor för att fira körkortet. Med sig hade han två bröder, Johan-Petter och Viktor.

När Nils-Erik gjorde uppkörningen fick han demonstrera för en inspektör att han kunde sätta igång bilen och stoppa densamma. Han fick köra bilen femtio meter framåt och sen femtio meter bakåt. Efter uppkörningen fick inspektören se Viktor i baksätet med brännvinspaketet i knä.
- Ska inte du också ta körkort, frågade inspektören Viktor.
Viktor gjorde samma procedur som Nils-Erik och fick körkort även han.

När Nils-Erik kom hem berättade han att han också tagit trafikkort, det kostade bara 5 kr extra.

Piteå i oktober 2007
Ingemar Nilsson


T Forden

Henry Ford ville skapa en bilmodell som var fulländad. T Forden var bilen som satte hela världen på hjul och presenterades första gången i slutet av 1908. T-Forden hade en speciell uppbyggnad. Växellådan hade två lägen, hel- och halvfart, växlingen gjordes med pedal och man gasade med handkraft. Bilen hade tre pedaler, den vänstra för hel- och halvfart, mittpedalen för backning och högerpedalen var en kardanbroms. Hjulen saknade bromsar.

Henry Ford lade grunden till företagets framgång genom att satsa på tillverkning efter löpandebandprincipen. Grundidén var massproduktion enligt löpandebandprincipen av en bil i standardmodell och standardfärg som genom ett lågt pris kunde säljas till den breda allmänheten. Den principen reducerade kraftigt byggtiden för en bil. De första Fordbilarna var enkla och driftsäkra konstruktioner. Ford blev snabbt en av världens största tillverkare och den position har man behållit.

Ford Modell T

Gamla bilar från Vännäs

 
Djeil DeSoton från 1950-talet   Citroën B11 från 1940-talet.

Lästips:
Citroën B11 klubben » »

 

Referenser

www.mtfca.com